Wyniki Konkursu o Doroczną Nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego „Dyplom Roku” edycja 2023 pod honorowym patronatem Ambasadora Szwajcarii w Polsce
Patronat Honorowy Konkursu Dyplom Roku: AMBASADOR SZWAJCARII w POLSCE
Partnerzy Konkursu Dyplom Roku: CEMEX, YAWAL, POLFERRIES
Miło nam poinformować, że Sąd Konkursowy w składzie:
- architekt Agnieszka Kalinowska-Sołtys – Prezes SARP, Przewodnicząca Sądu
- architekt Wojciech Bielecki
- architekt Barbara Kozielewska
- architekt Katarzyna Krawczyk – Laureat poprzedniej edycji Dorocznej Nagrody SARP „Dyplom Roku”
- architekt Przemo Łukasik
- architekt Andrzej Owczarek
- architekt Dorota Szlachcic
- architekt Rafał Zelent
- Dyrektor Rafał Gajewski – CEMEX
- Dyrektor Sławomir Bardziński – YAWAL
oraz sekretarze organizacyjni konkursu:
- architekt krajobrazu Marek Szeniawski – Sekretarz Konkursu
- architekt Sylwia Gąsienica-Kleryk-Strynka –Sekretarz Konkursu
dokonał w dniu 5 października 2023 oceny 25 prac dyplomowych nominowanych do III etapu konkursu o Doroczną Nagrodę SARP im. Zbyszka Zawistowskiego "Dyplom Roku”, edycja 2023 i postanowił:
- Przyznać dwa równorzędne Wyróżnienia Drugiego Stopnia oraz nagrody pieniężne w wysokości 1 500 PLN, które otrzymują:
- arch. Joanna Lipnicka
Tytuł pracy: Dobre miejsce do życia. Koncepcja rozwoju przestrzennego małego miasta w duchu idei slow city na przykładzie Pobiedzisk w Wielkopolsce.
Promotor: prof. UAP dr hab. inż. arch. Elżbieta Raszeja, Uniwersytet Artystyczny w PoznaniuUzasdnienie:
Praca skupia się na poszukiwaniu dobrego miejsca do życia i odnajduje je w przywróceniu idei slow city.
Zauważa, że dostrzeżenie zalet danego miejsca i wprowadzenie nawet subtelnych zmian może przyczynić się do tworzenia miasteczek bardziej przyjaznych ludziom i sprzyjających tworzeniu społeczności. Autorka na przykładzie Pobiedzisk przeprowadziła badania i stworzyła szereg wytycznych, które mogłyby stanowić bazę przy przekształceniach urbanistycznych mniejszych miast. Projekt doceniono zarówno za wybór tak złożonego tematu, za znalezienie uniwersalnych reguł, jak i za rozwiązania projektowe wybranych przez autorkę części miasteczka. - arch. Marek Franciszek Martynowicz
Tytuł pracy: Renesans małomiejskości; perspektywy zamieszkiwania i pracy społeczeństwa twórców. Projekt przekształcenia kwartałów zabudowy Bystrzycy Kłodzkiej.
Promotor: prof. dr hab. inż. arch. Jan Słyk, Politechnika WarszawskaUzasdnienie:
Projekt nagrodzony za kompletną analizę małomiejskości w erze cyfrowej.
Autor opracował swoisty język małomiejskości na podstawie obserwacji życia w Bystrzycy Kłodzkiej. Miasto Archipelagów zostało oparte o idee równoczesnych alternatywnych rzeczywistości(cyfrowej i bezprzewodowej). Małomiejski Palimpsest stanowi próbę nałożenia współczesnej warstwy współdzielenia i zamieszkiwania przestrzeni na historyczne podziały działek i układu ulic. Dematerializacja to według Autora zanikanie fizycznych miejsc w miasteczku i tworzenie ich odpowiedników w wirtualnym świecie, to tak zwane Pokojowe Permutacje i powstawanie w ich miejscu nowych funkcji. Dostęp do globalnej sieci dystrybucji pozwala dzisiaj na prowadzenie wyrafinowanej, wysoko wyspecjalizowanej działalności w dowolnym miejscu na ziemi przy jednoczesnym korzystaniu z walorów życia małomiejskiego
- arch. Joanna Lipnicka
- Przyznać 3 równorzędne Wyróżnienia Pierwszego Stopnia oraz nagrody pieniężne w wysokości 2 500 PLN, które otrzymują:
- arch. Nina Kamińska
Tytuł pracy: Problematyka zanieczyszczenia światłem w przestrzeni wybudowanej – light pollution. Projekt ośrodka badawczego z obserwatorium astronomicznym i centrum edukacyjnym w Wysokiej Wsi, Wzgórza Dylewskie.
Promotor: prof. dr hab. inż. arch. Ewa Kuryłowicz oraz dr inż. arch. Anna Lorens, Politechnika WarszawskaUzasdnienie:
Projekt poruszył ważną kwestię związaną z oddziaływaniem sztucznego oświetlenia na środowisko i ludzi. Zarówno wnikliwa analiza zagadnienia, jak i zaproponowany program funkcjonalny ośrodka badawczego aż po subtelną odpowiedź architektoniczną są spójną odpowiedzią na zaproponowany temat. Wartością dodaną i dowodem wielkiego zaangażowania jest bardzo kompletny i dojrzały sposób opracowania szeroko pojętej koncepcji architektonicznej przedstawionej na podstawie dojrzałych, estetycznych środków graficznych oraz makiet.
- arch. Mariia Katsan
Tytuł pracy: Centrum Integracji Społecznej w Odessie. Miejsce spotkań lokalnej społeczności wraz z Ośrodkiem Opieki nad Osobami Starszymi i Kaplicą Ekumeniczną. Odessa, Ukraina.
Promotor: dr inż. arch. Piotr Wróbel, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-ModrzewskiegoUzasdnienie:
Praca wyróżniona za szczególną wrażliwość plastyczną, umiejętnie kadrującą w formie architektonicznej uczucia towarzyszące tragedii miejsca i ludzi z nim związanych.
Dojrzale tworząca obiekt wielowymiarowy, z jednej strony silnie oddziałowujący na odbiorców a z drugiej poprzez swą funkcję dający szanse nowego życie zniszczonej przestrzeni. Właściwie ujmująca w wyważonej, skromnej formie wyrazu i detalu architektonicznego, skończoną opowieść o czasie przeszłym i zarazem nowej odradzającej się teraźniejszości. Tworząca poprzez architektoniczną metaforę zabliźnionej rany przeżycie drogi w czasie. Odpowiedzialnie i bez zbędnej dosłowności dająca odbiorcy mocny bagaż emocjonalny miejsca dotkniętego wojną a jednocześnie poprzez dobrze dobraną skalę oraz wzajemną relację i proporcje poszczególnych elementów założenia, zachowująca bardzo uniwersalny i czytelny dla zwiedzającego architektoniczny język narastających emocji, świadczący o dużym wyczuciu Autora. - arch. Weronika Kropidłowska
Tytuł pracy: Architektura Tymczasowa – Architektura Trwała. Ośrodek dla uchodźców w Jemenie. Masyw gór Haraz, Jemen.
Promotor: prof. dr hab. inż. arch. Jakub Szczepański, Politechnika GdańskaUzasdnienie:
Praca jest próbą odpowiedzi na zagadnienie bezpiecznego azylu dla uchodźców uciekających z terenów objętych konfliktem jakim jest Jemen. Wyróżnienie zostało przyznane za dojrzałe, oparte na analizie opracowanie osady jako miejsca schronienia. Projekt swoją formą nawiązuje do lokalnej tradycji i kultury. Świadomą decyzją Autorki było stworzenie tymczasowego obozu uchodźców jako trwałej twierdzy a zarazem architektury uniwersalnej z możliwością przyszłej adaptacji. Niezwykle wrażliwa praca tworzy spójną architektonicznie przestrzeń, dostosowaną do potrzeb uchodźców.
- arch. Nina Kamińska
- Doroczną NAGRODĘ im. Zbyszka Zawistowskiego DYPLOM ROKU przyznawaną przez Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP za najlepszy projekt dyplomowy absolwentowi, który uzyskał w danym roku na wyższej uczelni w Polsce tytuł magistra inżyniera architekta oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł Jury przyznało:
arch. Ewelina Szeląg
Tytuł pracy: Architektura jako Nośnik Emocji w Miejscach Pamięci. Muzeum na Westerplatte.
Promotor: dr inż. arch. Łukasz Piątek, Politechnika WarszawskaUzasadnienie:
Czarne wspomnienia, „Czarny obiekt", czarno-biała prezentacja, skąpane w czerni wnętrza wystawy, wszystko wydaje się przemyślanym zabiegiem Autorki, aby zbudować narrację o tragedii i upamiętnić historię tego miejsca.
Westerplatte to historia Polski, okupiona krwią polskich żołnierzy, ale to historia świata, światowej tragedii, która rozpoczęta wystrzałem z niemieckiego pancernika, rozlała się z tego miejsca na prawie całą kulę ziemską, wywołując konflikt światowy, przynosząc ból, cierpienie, krzywdę i dramat tak wielu istnieniom.
Dziś po raz kolejny, otoczeni kontekstem nowych wojen, nowych dramatów i tragedii, nie nauczeni doświadczeniem poprzednich, stale powinniśmy podejmować próbę przeciwstawiania się im.
Architektura może być jednym z narzędzi w utrwalaniu pamięci, historii i upamiętnianiu ofiar.
Architektura zawsze poszukuje związku z otoczeniem i choć jej stabilność nie zawsze nadążyć może za dynamicznie zmieniającym się kontekstem, to dobrze przemyślana architektura, dobrze rozwiązana przestrzeń, uniwersalna forma i symbolika, która wywołuje emocje, może przez lata utrwalać pamięć i budować przesłanie na przyszłość.
Proste środki wyrazu, pierwotna symbolika czerni i bieli, minimalna forma i detal, szara surowość betonu, wszystko igra z naszymi emocjami.
„Czarny Obiekt", wysłany jako przestroga, cumować ma w wielu portach, roznosząc pamięć o tragedii. Symbolicznie powraca 25 sierpnia blokując na chwilę kanał Martwej Wisły.
Cumuje przy Muzeum, by ponownie załadować genius loci Westerplatte, aby wyruszyć ponownie w kolejny rejs, roznosząc przesłanie: „Nigdy więcej wojny".
Przewodniczący Sądu Konkursowego:
architekt Agnieszka Kalinowska-Sołtys
Sekretarze Organizacyjni Konkursu:
architekt krajobrazu Marek Szeniawski
architekt Sylwia Gąsienica-Kleryk-Strynka