XXI EDYCJA KONKURSU „POLSKI CEMENT W ARCHITEKTURZE” – wyniki

Data dodania: 08.12.2017 | Aktualizacja: 08.12.2017, 12:25:33

W dniu 1 grudnia 2017 r. w siedzibie Stowarzyszenia Architektów Polskich w Warszawie, przy ul. Foksal 2 odbyła się uroczystość ogłoszenia wyników XXI edycji Konkursu „Polski Cement w Architekturze”, pokazującego możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie, organizowanego przez Stowarzyszenie Architektów Polskich i Stowarzyszenie Producentów Cementu.

Jury w składzie:

z nadesłanych 20 obiektów z całej Polski do finału nominowano 9 obiektów

OBIEKT: ZDROJE DLA GDAŃSKA, GDAŃSK
PRACOWNIA: POBEREŻNY/PODGÓRCZYK

AUTORZY: arch.arch. Kaja Pobereżny, Michał Podgórczyk
INWESTOR: GDAŃSKA INFRASTRUKTURA WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNA
WYKONAWCA: PRACOWNIA PROJEKTOWA MICHAŁ PODGÓRCZYK; PODWYKONAWCA PREFABRYKATÓW BETONOWYCH: STYL-BET

OBIEKT:CENTRUM DIALOGU PRZEŁOMY, SZCZECIN
PRACOWNIA: KWK PROMES

AUTORZY: architekt Robert Konieczny
AUTORZY PLACU I BUDYNKU: arch.arch. Robert Konieczny, Michał Lisiński
AUTORZY PRACY KONKURSOWEJ: arch.arch. Robert Konieczny, Dorota Żurek, Katarzyna Furgalińska
WSPÓŁPRACA: arch.arch. Aleksandra Stolecka, Piotr Tokarski, Adam Radzimski, Joanna Biedna, Magdalena Adamczak
AUTORZY WYSTAWY STAŁEJ: Piotr Wysocki, Roman Kaczmarczyk, Michał Czasnojć, KWK Promes
INWESTOR: MUZEUM NARODOWE W SZCZECINIE
WYKONAWCA: SKANSKA S.A.

OBIEKT: SIEDZIBA TYGODNIKA WIADOMOŚCI WRZESIŃSKIE, WRZEŚNIA
PRACOWNIA: ULTRA ARCHITECTS  SP. Z O.O. MARCIN KOŚCIUCH TOMASZ OSIĘGŁOWSKI

AUTORZY: arch.arch. Marcin Kościuch, Tomasz Osięgłowski
WSPÓŁPRACA: arch.arch. Łukasz Piszczałka, Przemysław Fedorczuk, Kamila Dembińska
KONSTRUKCJA: PMB Piotr Kusz
INWESTOR: WYDAWNICTWO KROPKA - JOLANTA I WALDEMAR ŚLIWCZYŃSCY
WYKONAWCA: WEXEL (WRZEŚNIA)
Z.U.H. ADAM WARCZYGŁOWA (WRZEŚNIA)
IE  PAWEŁ CHOŁUJ (WRZEŚNIA)
FORTIS (POZNAŃ)

OBIEKT:SIEDZIBA SĄDU REJONOWEGO, SIEDLCE
PRACOWNIA: HRA ARCHITEKCI SP.Z O.O., SP. K. HERMANOWICZ REWSKI
ARCHITEKCI
AUTORZY:
ZESPÓŁ PROJEKTOWY: arch.arch. Wojciech Hermanowicz, Błażej Hermanowicz, Stanisław Rewski, Michał Chrzanowski, Adam Wojtalik, Krzysztof Hajduczenia, Krzysztof Rewski, Tomasz Laskowski, Anna Kowal, Joanna Orkisz, Elżbieta Hermanowicz
WSPÓŁPRACA: techn.arch. Elżbieta Kozłowska
KONSTRUKCJA: HUB-BUD JACEK LIPIEC
INWESTOR: SĄD OKRĘGOWY W SIEDLCACH
WYKONAWCA: WARMIŃSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO BUDOWLANE S.A.

OBIEKT:ROZBUDOWA CMENTARZA KOMUNALNEGO W CEDZYNIE, KIELCE
PRACOWNIA:G2 ARCHITEKCI WOJCIECH GŁOWACKI

AUTORZY:
ZESPÓŁ AUTORSKI: arch. Wojciech Głowacki
ZESPÓŁ PROJEKTOWY: arch.arch. Katarzyna Czwartos, Ewelina Bogacka, Marcin Szlufik
INWESTOR: GMINA KIELCE
WYKONAWCA: REJONOWE PRZEDSIĘBIORSTWO ZIELENI I USŁUG KOMUNALNYCH SP. Z O.O. – ZAKŁAD ROBÓT DROGOWYCH

OBIEKT: SILESIA STAR, KATOWICE
PRACOWNIA: KURYŁOWICZ & ASSOCIATES  SP. Z O.O. 

AUTORZY: Generalny Projektant Pracowni: prof. dr hab. arch. Ewa Kuryłowicz
GŁÓWNY PROJEKTANT TEMATU: arch. arch. Marcin Goncikowski (architekt prowadzący I etap), Krzysztof Pydo (architekt prowadzący II etap)
ZESPÓŁ PROJEKTOWY: arch.arch. Bartosz Świniarski, Krzysztof Popiel, Ewelina Moszczyńska, Łukasz Węcławski
INWESTOR: LC CORP INVEST XII SP. Z O.O.
WYKONAWCA: BUDIMEX S.A.

OBIEKT: BUDYNEK WIELORODZINNY SPRZECZNA 4, WARSZAWA
PRACOWNIA: BBGK ARCHITEKCI

AUTORZY: arch.arch. Jan Belina-Brzozowski, Konrad Grabowiecki, Wojciech Kotecki
WSPÓŁAUTORZY: arch.arch. Emilia Sobańska, Katarzyna Najberg
INWESTOR: BUDIZOL Sp. z o.o., S.K.A.
WYKONAWCA: BUDIZOL Sp. z o.o., S.K.A.

OBIEKT: TEATR W BUDOWIE. CENTRUM SPOTKANIA KULTUR W LUBLINIE
PRACOWNIA: STELMACH I PARTNERZY BIURO ARCHITEKTONICZNE SP. Z O.O.

AUTORZY:
AUTOR: dr hab. inż. arch. Bolesław Stelmach
ZESPÓŁ AUTORSKI: arch.arch. Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych, Sławomir Kłos
INWESTOR: URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO
WYKONAWCA: BUDIMEX S.A.

OBIEKT: DOM JEDNORODZINNY NAD MORZEM, GDYNIA
PRACOWNIA: ARCHDECO Sp. z o.o.

AUTORZY: arch.arch. Zbigniew Reszka, Michał Baryżewski
WSPÓŁAUTORZY: arch.arch. Katarzyna Manikowska, Anna Trzcińska, Oskar Berent
INWESTOR: PRYWATNY
WYKONAWCA: MAKO SP. Z O.O.

Jury postanowiło przyznać:

Nagrodę specjalną Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego w wysokości 5000,00 zł.

TEATR W BUDOWIE, CENTRUM SPOTKANIA KULTUR W LUBLINIE
Pracowni: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.

Opinia:
Nagrodę Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego przyznano za okazywaną od lat wiarę w materiał - ten utylitarny beton, który pod ręką, ręką Architekta nabiera cech ekskluzywności.

DWIE RÓWNORZĘDNE II NAGRODY w wysokości po 7 500,00 zł każda: 

SIEDZIBA SĄDU REJONOWEGO W SIEDLCACH, WOJ. MAZOWIECKIE
Pracowni: HRA Architekci, Hermanowicz Rewski Architekci Sp. z o.o. Sp.K.

Opinia:
Nagrodę przyznano za wykorzystanie betonu - współczesnego kamienia, który pozwolił mocno połączyć formę i funkcję obiektu. Pomógł w stworzeniu nastroju Powagi i Spokoju. Precyzja i jakość wykończenia powierzchni przypominają słowa Adolfa Loosa, że nowoczesne piękno określa dokładność wykonania i szlachetność czystego materiału, a zbyteczny ornament jest zbrodnią  .

TEATR W BUDOWIE, CENTRUM SPOTKANIA KULTUR W LUBLINIE
Pracowni: Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.

Opinia:
Nagrodę przyznano za wykreowanie z ruin Teatr w Budowie idealistycznego świata kompozycji i proporcji, w którym poszukiwać można niepodważalnych aksjomatów architektury. Za charakterystyczny język klasycznego porządku architektury uwolniony od powierzchownej dekoracyjności. Za nieustępliwy, konsekwentny  perfekcjonizm, upartą wiarę w porządkującą dla przestrzeni rolę architekta.

I NAGRODĘ  w wysokości 20 000,00 zł.
BUDYNEK WIELORODZINNY UL. SPRZECZNA 4, WARSZAWA
Pracowni: BBGK Architekci

Opinia
Nagrodę przyznano za udaną próbę ukazania potencjału jaki ma w sobie technologia prefabrykowanego betonu. Za architekturę ponadczasową łączącą w sobie piękno, trwałość i funkcjonalność. Stworzenie miejsca o niepowtarzalnym klimacie, gdzie każdy starannie zaprojektowany element tworzy wysoce estetyczną całość.

Ponadto Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich postanowiło przyznać NAGRODĘ SPECJALNĄ ZA CAŁOKSZTAŁT DZIAŁALNOŚCI TWÓRCZEJ Z UŻYCIEM TECHNOLOGII ŻELBETOWEJ PANU prof. dr hab. arch. Dariuszowi Kozłowskiemu

Laudację dla prof. dr hab. arch. Dariuszowi Kozłowskiemu, odczytał arch. Bohdan (Biś) Lisowski, Prezes Oddziału SARP w Krakowie

Wiem już teraz, że sztuka nie jest prawdą. Sztuka jest kłamstwem, które pozwala nam zbliżyć się do prawdy, przynajmniej do tej prawdy, która jest dla nas rozpoznawalna. To stwierdzenie zaczerpnięte z Picassa jest dla Dariusza Kozłowskiego wciąż aktualne.

Nie bardzo wiadomo, co jest ową prawdą – kłamstwo zyskało nową barwę: Wspaniałego Kłamstwa Sztuki.

Poruszamy się dziś w obrębie estetyki, która epatuje swoją kategorią fikcyjności. Dzieło architektoniczne nie jest wypowiedzią, która może być prawdziwa albo fałszywa. Jest wypowiedzią, która nie poddaje się weryfikacji i stawianie takiej kwestii nie ma sensu: to jest status fikcji.

Demonstracyjne ogłoszenie fikcji jako zabawy, a wspaniałego kłamstwa jako konwencji, może być pretekstem dla tworzenia rzeczy. Efekt zależy od artysty. Przyjęcie takiej ideologii zakłada, że sztukę należy oglądać poprzez zamgloną szybę świadomości, że oto oglądamy świat sztuki – świat sztuczny.

Możliwość użycia takiej szyby lub okularów z odpowiednimi szkłami, ochronić może widza od szaleństwa potraktowania rzeczy lub akcji artystycznej jako żywej rzeczywistości, a architektury – łatwiej niż innej sztuki, jako trywialnej codzienności.

A w owym zamgleniu należy także szukać głębi i rozległości poszerzających odbiór przedmiotu artystycznego. I właśnie te słowa samego Dariusza Kozłowskiego mogą być najlepszym opisem jego twórczości.

Architekta, nauczyciela, profesora, promotora dobrej architektury, człowieka bezwzględnego w swym dążeniu do piękna i prawdy.

Urodzony w Radomiu, gdzie w 1960 roku zdał maturę w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kochanowskiego. W latach 1960-1966 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Dyplom u prof. Tomasza Mańkowskiego – Eksperymentalna modelowa jednostka mieszkaniowa – obronił z wyróżnieniem w 1966 r.

Wtedy też zaczyna się praca na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, jego macierzystej uczelni, kontynuowana przez wiele lat. Najpierw jako stażysta w Katedrze Projektowania Budynków Mieszkalnych; potem asystent.

W 1976 r. broni doktorat pod kierunkiem profesora Tomasza Mańkowskiego na temat: Wybrane zagadnienia projektowania mieszkań w systemach budownictwa. Od 1976 obejmuje stanowisko adiunkta w Zakładzie (Katedrze) Architektury Mieszkaniowej IPA PK.

W 1995 uzyskuje stopień naukowy doktora habilitowanego za zrealizowane oryginalne osiągnięcia projektowe oraz na podstawie opracowania: Projekty i budynki 1982-1992 – Figuratywność i rozpad formy w architekturze doby postfunkcjonalnej.

W 1997 – otrzymuje nominację na profesora PK. W 2001 – zostaje złożony wniosek o tytuł naukowy profesora. Prodziekan i w końcu dziekan Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej. Wybitny nauczyciel akademicki, promotor 17 prac doktorskich, niezliczonej liczby dyplomów magisterskich i inżynierskich.

Prace wykonane pod kierunkiem profesora Dariusza Kozłowskiego otrzymały liczne nagrody: za prace dyplomowe Nagroda SARP – Nagroda Stowarzyszenia Architektów Polskich – Dyplom Roku, nagroda dla promotora i dyplomanta za najlepszą pracę dyplomową roku, wiele nagród w konkursie Architektura Betonowa – Najlepszy dyplom z użyciem technologii betonowej.

Profesor Dariusz Kozłowski jest także przewodniczącym Sekcji Architektury Komitetu Architektury i Urbanistyki Polskiej Akademii Nauk.

Jednak nie przedstawiamy sylwetki profesora tu dzisiaj tylko jako twórcy, naukowca i nauczyciela, ale jako wieloletniego Członka SARP, od dawna związanego z jego Krakowskim Oddziałem.

Był Kuratorem Międzynarodowego Biennale Architektury organizowanego właśnie przez Oddział w Krakowie. Jest też od roku 1984 sędzią konkursowym SARP, oceniającym w wielu konkursach.

Jest także laureatem licznych konkursów organizowanych przez SARP. Najważniejszą, najbardziej wartościową nagrodą środowiskową, jest Honorowa Nagroda SARP otrzymana w 2011 roku.

Dariusz Kozłowski jest również znany jako „promotor” betonu w architekturze. Był jednym z pomysłodawców, wraz z obecnym tu profesorem Janem Deją ze Stowarzy­szenia Producentów Cementu, a wcześniej z firmy Polski Beton konkursu organizowanego przez SPC wraz z Wydziałem Architektury PK – Ogólnopolskiego Akademickiego Konkursu na najlepszą pracę dyplomową roku, znanego jako ARCHITEKTURA BETONOWA.

Profesor wolał być jednak postrzegany nie jako jego organizator a zwykły uczestnik, co umożliwiło mu propagowanie miłości do tego materiału wśród licznych pokoleń swoich dyplomantów, tworząc znaną w całej Polsce szkołę architektury betonowej.

Warto podkreślić, że jest także malarzem i rysownikiem, w tle możemy zobaczyć jego prace przenikające się ze zbudowaną architekturą. Stają się one pretekstem dla budowania formy, a czasem jej dopełnieniem. Jednak nie są to obrazy zwykłe, są pełne magii, architektura na nich przedstawiona jawi się w sposób nierealny, poetycki. Prace zgodnie z myślą Adolfa Loosa przedstawiają monumenty, gry kolorowych form – rodzącą się na płótnie i papierze architekturę. Farba czy kredka staje się dla Dariusza Kozłowskiego narzędziem do tworzenia nowych form architektury magicznej.

Twórczość architektoniczna Dariusza Kozłowskiego, która tu w siedzibie SARP jest z pewnością najważniejsza, pełna jest dzieł niesamowitych. Z najważniejszym: Drogą Czterech Bram – Wyższym Seminarium Duchownym Zgromadzenia XX Zmartwychwstańców w Krakowie, które stało się najbardziej znanym przykładem polskiego postmodernizmu. Inne ważne realizacje to między innymi: Dom Alchemików – Wytwórnia kosmetyków HEAN w Krakowie, Kolegium Polonijne Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – Przegorzałach, czy nagrodzona przez SPC – Villa Olajossy.

Ważniejsze nagrody – Nagroda Publiczności na I Biennale Architektury, Kraków 1985; Architektoniczne Wydarzenie Roku – SARP Kraków 1991, Projekt Roku – SARP Kraków 1992; Wyróżnienie Specjalne za pracę habilitacyjną Ministra Gospodarki Prze­strzennej i Budownictwa, 1995; Nagroda Indywidualna Ministra Edukacji Naro­dowej za twórcze osiągnięcia architektoniczne potwierdzone uzyskaniem stopnia nauko­wego doktora habilitowanego, 1996; Honorowa Nagroda „za wybitne osiągnięcia twórcze” SARP Kraków, 1997 – i już wspominana Honorowa Nagroda SARP 2011.

Należy wspomnieć także wystawy, w których uczestniczył Dariusz Kozłowski. Do najważniejszych zaliczyć należy: International Exhibition of Architectural Drawings, The Max Protech Gallery, Nowy Jork, 1988; Polnische Architekturzeichnungen der Gegenwart – Polskie współczesne rysunki architektoniczne, Aedes – Galerie für Architektur und Raum – Berlin 1989; Poza obrazem – BWA Kraków 1990; Baustelle: Polen – Akademie der Künste Berlin, 1994. La Biennale di Venezia, VI Mostra Internazionale di Architettura – Sesto International Architecture Exhibition; Sensori del futuro – L’architetto come sismografo, Wenecja 1996.

Już na koniec wypada wspomnieć, iż profesor Kozłowski jest również znawcą i wielkim miłośnikiem opery, w szczególności twórczości Wagnera. Muzyka, poza architekturą, jest dla niego czymś najistotniejszym. To wyraz jego przekonania, że Architektura jest sztuką budowania rzeczy fikcyjnych, tak by wyglądały, jak prawdziwe.

Udostępnij na:

REKLAMA
Wiśniowski

Bolix

Partnerzy SARP:
BP2 Budimex Equitone ESS Audio Jaga Kone Norlys Polflam Renson Schueco Wiśniowski
Powrót na górę