13 października 2017 roku w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie, w dniu zakończenia Międzynarodowego Biennale Architektury Kraków 2017, odbyła się uroczystość ogłoszenia wyników konkursu NAGRODA ROKU STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH 2016 za wybudowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekazany do użytku w minionym roku kalendarzowym obiekt lub zespół obiektów o znaczących wartościach architektonicznych POD HONOROWYM PATRONATEM WICEPREZESA RADY MINISTRÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PROF. PIOTRA GLIŃSKIEGO
Jury konkursu obradowało w składzie:
- arch. Jacek Lenart, Wiceprezes SARP, Przewodniczący Jury
- arch. Marcin Brataniec, Sędzia konkursowy SARP
- arch. Karol Fiedor, Sędzia konkursowy SARP
- arch. Zbigniew Maćków, Sędzia konkursowy SARP
- arch. Maciej Mąka, Sędzia konkursowy SARP
- arch. Piotr Sobociński, Sędzia konkursowy SARP
- p. Andrzej Walczak - przedstawiciel Mecenasa Konkursu, Firma ATLAS
- p. Małgorzata Respekta przedstawiciel Mecenasa Konkursu, Firma FAKRO
- arch. kraj. Marek Szeniawski, Sekretarz organizacyjny
- oraz arch. Fernando Menis architekt zagraniczny
Jury nominowało do Nagrody Roku Stowarzyszenia Architektów Polskich 2016 następujące obiekty:
- Latarnia – Budenek mieszkalny z parterem handlowo-usługowym ul. Okrzei, Praga Pólnoc, Warszawa.
- Dom jednorodzinny, Nowa Górka
- Opera Software, Wrocław
- Dom jednorodzinny, ul. Prusa 6, Gdynia
- Zespół biurowo-usługowy Hala Koszyki, Warszawa
- Siedziba "Wiadomości Wrzesińskich", Września
- Centrum Dialogu Przełomy, Szczecin
- Centrum Administracyjne Gminy Wielka Wieś, Szyce,
- Budynek mieszkalny przy ul. Morskie Oko 1, Warszawa
- Kapliczka i krzyż, Bronowice
- Teatr w Budowie, Centrum Spotkania Kultur, Lublin
GRAND PRIX
NAGRODY ROKU STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH 2016 za wybudowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekazany do użytku w minionym roku kalendarzowym obiekt lub zespół obiektów o znaczących wartościach architektonicznych POD HONOROWYM PATRONATEM WICEPREZESA RADY MINISTRÓW MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PROF. PIOTRA GLIŃSKIEGO
za obiekt: Teatr w Budowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie
Pracownia: STELMACH I PARTNERZY BIURO ARCHITEKTONICZNE Sp. z o.o., Lublin
Autor: dr. hab. inż. arch. prof. Bolesław Stelmach
Zespół autorski: arch. arch. Marek Zarzeczny, Rafał Szmigielski, Zbigniew Wypych, Sławomir Kłos
Inwestor: Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Wykonawca: BUDIMEX S.A., Warszawa
Uzasadnienie Jury:
Ożywianie rzeczy martwych skądinąd jest domeną architekta. W końcu z takich to przedmiotów jak cegła, kamień, stal, beton = tworzy domy. Domy, które żyją, mówią, a czasem potrafią nawet zanucić. Czym innym jednak zgoła jest nadać ducha materii nieożywionej, czym innym tchnąć ducha w przedmiot uśmiercony, któremu odebrano dotychczasowy sens, którego nawet nie skończono wznosić, gdyż zabrakło idei, która ten trud niosła.
Jury chyli czoła przed twórcami obiektu Teatru w Budowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie za trud wniesiony w obiekt, dziesiątkami lat porzucony, za zdefiniowanie go od nowa, za znalezienie mu nowego sensu funkcjonalnego i formalnego, za wytrwałe uczynienie go sercem kultury Lublina - tak jak miało być, a zdawało się już beznadziejnie nieosiągalnym. Ten rodzaj ożywiania rzeczy martwej, to czynność zgoła metafizyczna, wskrzeszanie raczej. Dla architekta nieosiągalna.
Tym bardziej więc, nie sposób nie zauważyć, że osiągnięto to środkami warsztatu twórczego, kreacją, gdzie nie zabrakło miejsca na zderzenia materii dawnej, zastałej, świadomie użytej obecnie, z nowymi rozwiązaniami projektowymi. Rytmy starych elementów podnośników śrubowych zapadni teatralnych, czy też wycięte, nieprzydatne już dźwigary, tworzą nowe struktury o zupełnie już innych znaczeniach. Lapidarność współczesnego rozwiązania formalnego połączona z bogactwem cytatów z trudnej, „siermiężnej” przeszłości obiektu jest wzbogacona zupełnie współczesnymi rozwiązaniami świadomie łamiącymi odziedziczoną oschłość miejsca. Jak ów ogród na dachu – przecież jeden z możliwych sposobów na spotkanie kultur.
Powstał obiekt monumentalny w wyrazie, a ludzki w dotyku. Mistrzostwo!
Jury postanowiło przyznać dwie równorzędne NAGRODY:
NAGRODA ROKU STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH za wybudowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekazany do użytku w minionym roku kalendarzowym obiekt lub zespół obiektów z znaczących wartościach architektonicznych POD HONOROWYM PATRONATEM WICEPREZESA RADY MINISTRÓW, MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PROF. PIOTRA GLIŃSKIEGO
za obiekt: Centrum Dialogu Przełomy
Pracownia: KWK PROMES
arch. arch. Robert Konieczny, Michał Lisiński, Dorota Żurek, Katarzyna Furgalińska
Współpraca: arch. arch. .Aleksandra Stolecka, Piotr Tokarski, Adam Radzimski, Joanna Biedna, Magdalena Adamczak
Autorzy wystawy: Piotr Wysocki, Roman Kaczmarczyk, Michał Czasnojć, KWK Promes
Inwestor: Muzeum Narodowe w Szczecinie
Wykonawca: Skanska S.A., Warszawa,
Uzasadnienie Jury:
Powiedziane w 2006 roku…. : „….Historia Szczecina sama pisze filmowe scenariusze. Doskonale znają ją historycy i pasjonaci tajemnic miasta. Rośnie grupa osób, które chcą tą pasją zarażać innych. Dlatego pojawił się plan utworzenia „Muzeum Przełomów” … „
Plac stanowi doskonałą scenografię dla kolejnych wydarzeń przypisanych pięknemu miastu, jednocześnie subtelnie chroni pamięć tragicznych wydarzeń z przeszłości, one to wydają się być bezpieczne w murach Muzeum, bezpieczne dla pamięci przyszłych pokoleń.
Projekt pokazuje jak ważna jest Architektura symboli, jak oddziałuje na widza. Każdy z nas odbiera to miejsce inaczej, poruszając się po placu stajemy się ważną częścią tego projektu. Architekt konsekwentnie wzbudza emocje, przypomina nam, że Architektura to dziedzina sztuki.
Centrum Dialogu Przełomy, doczekało się wielu prestiżowych nagród i publikacji. Nam pozostaje docenić ten wyjątkowy projekt i ponadczasowe miejsce w najprostszy sposób słowem dziękuję.
NAGRODA ROKU STOWARZYSZENIA ARCHITEKTÓW POLSKICH za wybudowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i przekazany do użytku w minionym roku kalendarzowym obiekt lub zespół obiektów z znaczących wartościach architektonicznych POD HONOROWYM PATRONATEM WICEPREZESA RADY MINISTRÓW, MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO PROF. PIOTRA GLIŃSKIEGO
za obiekt: Centrum Administracyjne Gminy Wielka Wieś, Szyce, Plac Wspólnoty 1
Pracownia: OVO Grąbczewscy Architekci
Autorzy: arch. arch. Barbara Grąbczewska, Oskar Grąbczewski.
Zespół projektowy: Magdalena Kaiser, Agnieszka Krzysztonek
Inwestor: Gmina Wielka Wieś, Szyce
Wykonawca: SKANSKA SA OBO, Kraków
Uzasadnienie Jury
Nagrodę przyznano za stworzenie budowli, która może być wzorem tego jak obiekt administracji publicznej może stworzyć nową wartość przestrzenną w niewielkiej miejscowości.
Użycie form o odpowiedniej skali i zbudowanych z lokalnego materiału pozwoliło doskonale wpisać je w kontekst kulturowy i krajobrazowy miejsca.
Za cenne należy uznać odejście od schematu zwartego i anonimowego obiektu administracyjnego, na rzecz zespołu budynków publicznych, który ma szansę stać się prawdziwym centrum wsi.
Funkcje administracyjne, kulturalne i komercyjne zamknięte w spójnej formie kamiennych bloków, pozostawiają pomiędzy sobą dostępne dla wszystkich przestrzenie, które wraz z placem wejściowym zachęcają do zatrzymania i powrotu.
Ta architektura tworzy miejsce.
JURY PRZYZNAŁO 4 równorzędne WYRÓŻNIENIA:
WYRÓŻNIENIE
za obiekt: Dom jednorodzinny w Nowej Górce
Pracownia: GAB, Poznań,
Autorzy: arch. arch. Katarzyna Osipowicz, Piotr Grabowski
Inwest: Patrycja i Wojciech Dziewolscy, Nowa Górka
Wykonawca: ZPHU MAR-BUD Marek Charliński, Pobiedziska
Uzasadnienie Jury
Jury doceniło jasność idei i konsekwencję realizacji domu jednorodzinnego w otwartym krajobrazie, gdzie bogactwo walorów jego otoczenia, świadomie docenione przez autorów, stanęło u podstaw powstania formy prostej, powściągliwej, w swej lapidarności wręcz archetypicznej. Dom emanuje harmonią z otaczającą go przyrodą, zaś harmonia ta przeniesiona na funkcję dała składność jego wnętrza taką, że łatwość i prostota życia w nim wydaje się być oczywista. Takiego właśnie życia jakie wymarzył sobie w tym domu inwestor. W osiągniętym efekcie nie sposób nie zauważyć dziesiątek godzin wspólnych narad – tego czasu inwestora i architekta spędzonego nad projektem razem, by stał się lepszy, idealnie nieomal dopasowany do tak trudnych do wyrażenia przez inwestora, ale przecież koniecznych do pojęcia przez architekta potrzeb. Ten dom to materializacja tak osiągniętego porozumienia.
WYRÓŻNIENIE
za obiekt: Zespół biurowo-usługowy Hala Koszyki, Warszawa
Pracownia: JEMS Architekci Sp. z o. o. ,Warszawa
Autorzy: arch. arch. Olgierd Jagiełło, Maciej Miłobędzki, Marcin Sadowski, Jerzy Szczepanik-Dzikowski, Paweł Majkusiak, Mateusz Świętorzecki, Mieszko Burmas,
Urszula Kos, Piotr Lisowski, Maria Mermer, Katarzyna Piotrowska
Współpraca autorska: MEDUSA GROUP - współautor wnętrz hali i terenu, autor części wspólnych biur: arch. arch. Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
współpraca autorska: Dorota Pala, Natalia Krzeszowska, Bartłomiej Karaś, Anna Struska, Michalina Adamczyk, Anna Szuba, Anna Jabłońska, Michał Bienek, Grzegorz Dalmata, Michał Sokołowski, Konrad Basan, Mateusz Rymar
Inwestor: Griffin Real Estate Sp. z o.o., Warszawa
Wykonawca: Erbud S.A., Warszawa
Uzasadnienie Jury
Z opisu autorskiego pracowni JEMS: „Hala to permanentna zmiana i przez wiele lat prowizorka. Powstała w 1908 roku w formie innej niźli wynika to z rysunków architekta. Po pożarze w czasie wojny została przywrócona do życia w latach 50-tych, w formie całkowicie innej niż przedwojenna. W latach późniejszych ulegała przebudowom, modyfikacjom i deformacjom. W 2006 roku została rozebrana. Pozostały jednak najcenniejsze fragmenty.
Proces dochodzenia do odbudowanej formy Hali był czasem równoległego poszukiwania jej formuły programowej i sposobu użytkowania. Permanentna zmiana była wpisana w ten proces.“
Poza formą i funkcją, o której poszukiwaniu piszą Autorzy ważny jest wymiar społeczny tego projektu. Hale targowe przełomu XIX i XX wieku stanowiły centrum życia wielu europejskich metropolii. Życie wróciło do tej przestrzeni i Hala w bardzo krótkim czasie od jej otwarcia stała się kultowym, wibrującym punktem spotkań. Siła przyciągania tego miejsca to nie tylko program, to również przestrzeń i jej klimat.
Jury doceniło spójną, konsekwentną kompozycję całego zespołu. Ascetyczna forma, znak firmowy pracowni JEMS, sprowadzona do modułowej, rytmicznej artykulacji elewacji budynków otaczających Halę wzmacnia i wydobywa na plan pierwszy jej strukturę. Surowe i nowoczesne wnętrza Medusy współgrają z filigranową, zabytkową konstrukcją hali. Otoczenie budynków tworzy niepowtarzalny klimat, jest zarówno dopełnieniem architektury, jak i tematem na odrębną opowieść.
Hala Koszyki to miejsce wyjątkowe i równie wyjątkowy projekt.
WYRÓŻNIENIE
za obiekt: Siedziba „Wiadomości Wrzesińskich”, Września
Pracownia: Ultra Architects Sp. z o.o., Poznań
Autorzy: arch. arch. Marcin Kościuch i Tomasz Osięgłowski
Współpraca: Łukasz Piszczałka, Przemysław Fedorczuk, Kamila Dembińska
Inwestor: Wydawnictwo Kropka, Jolanta i Waldemar Śliwczyńscy, Września
Wykonawcy: Wexel Sp. Jawna, Zakład Usługowo Handlowy WOD.KAN.CO GAZ Adam Wojciech Warczygłowa, Instalacje Elektryczne Paweł Chołuj, Fortis – Systemy Fasadowe Sp. z o.o.
Uzasadnienie Jury
W projekcie siedziby „Wiadomości Wrzesińskich” jury doceniło przede wszystkim konsekwencję kształtowania formy obiektu w oparciu o jego funkcję. Budynek ten jest tym, czym przede wszystkim powinna być architektura – odpowiedzią na jasno sprecyzowane potrzeby użytkownika, rozwiązaniem zadania postawionego przez niego przed architektem. Ten obiekt spełnia te warunki, jest jednak przy tym czymś więcej. Prosta forma urzeka swoją oryginalnością, dbałością o detale rozwiązań architektonicznych. Budynek wyróżnia się w urbanistycznym kontekście otoczenia, dla którego stanowić będzie teraz z pewnością punkt odniesienia do kształtowania jego przyszłej identyfikacji.
WYRÓŻNIENIE
za obiekt: Kapliczka i krzyż w Bronowicach
Pracownia: MEDUSA GROUP Spółka z o. o. Sp.k
Autorzy: arch. arch. Przemo Łukasik, Łukasz Zagała
Współpraca autorska:Konrad Basan, Michał Sokołowski, Mateusz Rymar, Piotr Dećko, Michał Laskowski, Jan Wichrowski, Michał Bienek
Inwestor: HENNIGER INVESTMENT SPÓŁKA AKCYJNA, Kraków
Wykonawcy:Wykonawca konstrukcji -ZAMET – BUDOWA MASZYN S.A.,
Wykonawca Krzyża -P.P.H.U Studio Glas”
Uzasadnienie Jury
Wyróżnienie przyznano za użycie współczesnej formy i materiałów, które w przestrzeni zdominowanej przez profanum tworzy miejsce dla sacrum.