Max Bill i Junghans - zegarki w stylu Bauhaus

Data dodania: 17.06.2020 | Aktualizacja: 17.06.2020, 14:07:09

W 2019 roku Bauhaus obchodził jubileusz 100-lecia istnienia – okazję tę niektórzy producenci zegarków uczcili przygotowaniem limitowanych modeli. Wśród nich znalazła się również fabryka zegarków Junghans, która przez osobę Maxa Billa jest związana z uczelnią w wyjątkowy sposób - w 1961 roku Max Bill zaprojektował dla Junghans zegarki naręczne. Efektem tej wieloletniej współpracy są czasomierze, które do dzisiejszego dnia uchodzą za ikony designu.

Szwajcarski artysta Max Bill /1908 – 1994 w latach 1927-28 studiował w niemieckiej szkole Bauhaus w Dessau, a jego nauczycielami byli Wassily Kandinsky i Paul Klee. Odebrana tam edukacja artystyczna ukształtowała jego spojrzenie na tworzone prace zgodnie z filozofią Bauhausu zawartą w hasłach: „mniej znaczy więcej” i „forma wynika z funkcji”. W 1951 r., jako znany architekt, współtworzył Wyższą Szkołę Projektowania w Ulm, która kontynuowała założenia szkoły i stylu Bauhaus. Czas po II wojnie światowej to był czas rozwoju wzornictwa użytkowego, dlatego firma Junghans zleciła zaprojektowanie zegara kuchennego projektantowi, architektowi i rzeźbiarzowi, artyście stylu Bauhaus Max Bill.

Istotą projektu była funkcjonalność, elementy widoczne na tarczy zostały zredukowane do tych, które uznane zostały przez Max Billa za niezbędne. W miejsce licznych elementów ozdobnych stosowanych w projektach zegarków w tamtych czasach powstała funkcjonalnie podzielona tarcza z wyraźnie zaznaczoną podziałką minutową i indeksami godzinowymi uzupełniona charakterystycznymi cyframi arabskimi. Te cyfry arabskie były jednym z ważniejszych szczegółów na tarczy, a dobór ich kroju i ich proporcje potwierdzały wielki kunszt Maxa Billa jako grafika.

W 1961 r. Max Bill zaprojektował dla Junghans zegarki naręczne, które były bardzo podobne do zegara kuchennego z 1956r. Pierwsza kolekcja w nowym wydaniu ukazała się w 1997 roku pod nazwą max bill by junghans. Była ukłonem w stronę Bauhausu w czystej postaci, dlatego spodobała się zarówno miłośnikom zegarków, jak i osobom interesującym się wzornictwem. Wyjątkowość tych projektów doceniło też nowojorskie Museum of Modern Art New York /MoMA/, które niedługo po pojawieniu się serii max bill by junghans zaczęło oferować różne modele z tej kolekcji w swoim słynnym sklepie.

Obecnie linia zegarków Junghans max bill jest  wytwarzana w niemal niezmienionej formie. Od purystycznej tarczy z zaprojektowanymi specjalnie dla niej wyraźnie zaokrąglonymi cyframi, do sklepionego szkła, podkreślającego historyczny urok zegarka. Również minimalistyczna obudowa swoją piękną prostotą skupia wzrok na tym co najistotniejsze, czyli na czasie.

Junghans max bill obecnie

Obecna kolekcja zegarków Junghans max bill to kilka linii funkcjonalnych, takich jak Handaufzug – modele mechaniczne nakręcane ręcznie, Automatic, Chronoscope, Quarz i Damen oraz zegary stołowe i zegary ścienne.

Nowe modele max bill black & white 2020 to zegarki  o  ascetycznym  designie  charakteryzujące  się  wyjątkową  przejrzystością I zastosowaniem estetyki czerni i bieli. Czarny kolor koperty, wskazówek oraz fluorescencyjnych cyfr  tworzy  wyraźny  kontrast  z  bielą  tarczy i  gwarantuje  doskonałą  czytelność  zegarka. Czasomierze zachwycają redukcją do istoty rzeczy i podkreślają kontrastowymi barwami czerni i bieli drobne, minimalistyczne detale, do których Max  Bill  jako  uczeń  Bauhausu  przykładał szczególną wagę.

Od kilku lat Junghans co roku przygotowuje limitowane zestawy oraz zegarki max bill, a w tym roku jest to wyjątkowy zegarek max bill Automatic Bauhaus. Design tego nowego modelu także opiera się na oryginalnych projektach artysty. Wyjątkowa i czytelnie zaprojektowana tarcza oraz delikatne wskazówki otacza  wypukłe szkło szafirowe.

Ascetyczny zegarek z trzema wskazówkami nawiązuje zarazem do fascynującej architektury budynku Bauhausu. Zestawienie białej tarczy z czarnym skórzanym paskiem przypomina wyraźny kontrast między jasnymi ścianami i ciemną przeszkloną fasadą. Wskazówki i dysk datownika w kolorze czerwieni słynnych drzwi wejściowych tworzą dość charakterystyczne akcenty. Niezwykły sposób wykonania tylnej strony koperty jest aktualny dłużej niż rok jubileuszowy: miniaturowa ilustracja przedstawia uczelnię z powszechnie znanym napisem Bauhaus, czerwonymi drzwiami wejściowymi oraz imponującą fasadą okienną. Dzięki szklanemu deklowi mamy wgląd w automatyczny mechanizm zegarka. max bill Automatic Bauhaus – tak fascynujący, jak sam Bauhaus.

Limitowany zestaw max bill Edition Set 2020 odzwierciedla w formie I kolorystyce swoje źródło inspiracji – pracę graficzną Max Bill’a o nazwie variation 5 z pierwszej serii graficznej zatytułowanej „quinze variations sur un même thème”. Delikatne białe detale na tle głębokiej czerni - w tym roku max bill Edition Set fabryki zegarków Junghans w całości stoi pod znakiem dzieła Maxa Billa variation 5. Ten limitowany do 222 sztuk na całym świecie zestaw kolekcjonerski składa się z dwóch wzajemnie uzupełniających się zegarków - max bill Chronoscope oraz max bill Kleine Automatic. Ascetyczny design obu czasomierzy jest oparty na projektach Maxa Billa. Chronoscope to zegarek o średnicy 40 mm, a Kleine Automatic to model automatyczny o średnicy 34 mm – popularnym rozmiarze oryginału z 1961 roku.

Junghans i zegarki z kolekcji max bill mają zaszczyt być oficjalnym partnerem wystawy „Cały świat to Bauhaus” prezentowanej w SARP w Warszawie od marca do czerwca 2020 r.

Zapraszamy do polskiego sklepu online przedstawiciela Junghans w Polsce
www.timestation.pl oraz na stronę producenta @Junghans www.junghans.de.

Udostępnij na:

REKLAMA
Wiśniowski

Bolix

Partnerzy SARP:
BP2 Budimex Equitone ESS Audio Jaga Kone Norlys Polflam Renson Schueco Wiśniowski
Powrót na górę