WYNIKI KONKURSU NAGRODA ROKU SARP edycja 2024 za najlepszy obiekt architektoniczny zrealizowany do końca 2023 r. w Polsce
Sąd Konkursowy w składzie:
- Maciej Kuryłowicz, Wiceprezes SARP, Przewodniczący Jury,
- Wojciech Gęsiak, SARP Oddział Radom,
- Marcin Brataniec, SARP Oddział Kraków,
- Piotr Sobociński, SARP Oddział Toruń,
- Agnieszka Kalinowska-Sołtys, SARP Warszawa,
- Katarzyna Wiosna-Osóbka, przedstawicielka Rady Prezesów SARP,
- Ewa Knaflewska, Wydział Zabytków Warszawy MWKZ,
- Sekretarz Konkursu – Agnieszka Lewandowska
postanowił przyznać Nagrodę Grand Prix pracowniom PB Studio, IPA, Studio Mania za projekt Centrum Sąsiedzkiego z oddziałem Biblioteki Miejskiej w Gdyni.
Nagrodzona realizacja to obiekt o małej skali ale ogromnym znaczeniu społecznym. Autorzy zrealizowali swój projekt w bardzo trudnej lokalizacji przy głównym skrzyżowaniu ulic. Dzięki twórczemu podejściu w miejscu „miasta nic” powstał obiekt z przestrzenią publiczną będącą miejscem spotkań i interakcji dla mieszkańców dzielnicy Gdyni. Język architektury tworzą efektowna a jednocześnie skromna bryła budynku- będąca bramą osiedla i eleganckie w swej prostocie zestawienie zastosowanych materiałów takich jak drewniane żyletki, jasne terazzo i elewacje w kolorze ciepłej bieli. Funkcje Centrum sąsiedzkiego, Biblioteki oraz zaproponowane funkcjonalności małego wewnętrznego placu doskonale wpisują się w ideę spajania różnych grup społecznych i wiekowych oraz tworzą uniwersalną przestrzeń do działań lokalnej społeczności.
Jury pragnie podkreślić ogromną wagę tego rodzaju obiektów dla społeczeństwa, w którym postępująca samotność i wykluczenia wynikają wprost z ekonomii i postępu technologicznego. Jako Stowarzyszenie Architektów Polskich RP apelujemy do władz RP oraz samorządów aby wspierały realizacje centrów sąsiedzkich jako demokratycznych przestrzeni służących społecznej integracji i niwelujących problem społecznych wykluczeń, rozwarstwień oraz podziałów.
PB Studio, IPA, Studio Mania
Centrum Sąsiedzkie z oddziałem Biblioteki Miejskiej w Gdyni
Autorzy: Jakub Piórkowski, PB studio
Filip Kozarski, IPA
Adrian Mania, Studio Mania
inwestor: Gmina Miasta Gdyni
Centrum Sąsiedzki w Gdyni zdobyło również nagrodę w kategorii Inny budynek użyteczności publicznej. W pozostałych kategoriach nagrodzono następujące pracownie i ich realizacje:
BUDYNEK MIESZKALNY JEDNORODZINNY
Pankowska & Rohrhofer
Dom Wolin
Zespół autorski: Katarzyna Pankowska, Manuel Rohrhofer, Jolanta Malesa-Pankowska
Inwestor: Prywatny
Jury przyznało nagrodę w kategorii BUDYNEK MIESZKALNY JEDNORODZINNY dla realizacji projektu który odwołuje się do archetypowej formy domu mieszkalnego typu Brda. Jego namiotowa, trójkątna bryła wydaje się być abstrakcyjną w naturalnym środowisku nadmorskiego pasa. Wytworzona pomiędzy domem a nie przekształconym przez architektów otoczeniem relacja jest subtelnym dialogiem materii i natury, szeptem tworzącym nową jakość.
BUDYNEK MIESZKALNY WIELORODZINNY
UCEES
Nova Mikołowska w Katowicach
Autorzy: arch. Marek Szpinda ,arch. Antoni Banaś, arch. Piotr Uherek
Współpraca autorska: Małgorzata Trojnar
Architektura wnętrz ogólnodostępnych: Aleksandra Malevich, Yana Polianska
Inwestor: Activ Mikołowska sp. z o.o. sp. j.
Nagrodę przyznano za racjonalne pod względem ekonomicznym i atrakcyjne architektonicznie ukształtowanie zespołu mieszkaniowego o znacznej wielkości, wbudowanego w żywą i gęstą tkankę miasta. Sąsiedztwo miejsca jest bardzo zróżnicowane. Architekci odczytali historie sąsiadów – o podcieniach, o podwórkach, o rytmach architektury, o zróżnicowaniu wysokości, o materiałach, o kolorach, o nastroju - i czerpiąc z ich bogactwa stworzyli nową, własną i interesującą opowieść. Prosta, zdecydowana, zróżnicowana architektura i spiętrzenie zabudowy dla uwolnienia wspólnej przestrzeni podwórek z zielenią, tworzą właściwe środowisko życia w gęstym mieście. Odpowiednia gradacja przestrzeni półprywatnych i prywatnych – z podcieniami, otwartymi przedpolami i zamkniętymi podworcami - pozwala na wpisanie życia nowej zabudowy w przestrzeń publiczną miasta.
Realizacja wykorzystuje kody miejsca, porządkuje otoczenie, bez potrzeby jego podporządkowania sobie. Tak należy budować miasto.
BUDYNEK BIUROWY, OŚWIATY LUB ADMINISTRACJI
Grupa 5 Architekci
Oliwa 501, Budynek biurowo-usługowy przy Al. Grunwaldzkiej w Gdańsku
Autorzy: Grupa 5 Architekci Sp. z o.o. Dziedziejko, Leszczyński, Mycielski, Zelent, Grzelewski
Inwestor: Moderna Holding
Jury przyznało nagrodę w tej kategorii doceniając wysiłek projektantów i inwestora włożony w stworzenie obiektu, który wyróżniać się będzie na tle otoczenia przede wszystkim jakością architektury oraz starannym wykonawstwem. Osiągnięto ten efekt poprzez zastosowanie starannie dobranych, oszczędnych środków wyrazu oraz stonowanej palety kolorystycznej. Budynek swoimi rytmicznymi podziałami elewacji doskonale wpisuje się w istniejącą tkankę miejską historycznej dzielnicy Gdańska, Oliwy, z otaczającymi kamienicami. Dopracowany detal architektoniczny stanowi dopełnienie bardzo spójnego, przemyślanego obrazu całości. Poprzez zachowanie otwartego charakteru wewnętrznego dziedzińca budynku, stworzono nową, publiczną przestrzeń miasta, mogącą stać się nową częścią teatru życia lokalnej społeczności.
BUDYNEK KULTURY
Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski
Przebudowa Budynku Głównego Teatru Wybrzeże w Gdańsku
Autorzy: dr inż. arch. Krzysztof Kozłowski–główny projektant,
mgr inż. arch. Mikołaj Andrzejewski
Inwestor: Teatr Wybrzeże
Nagrodę przyznano za pełne szacunku do historii obiektu i jego kontekstu podejście do projektowania, połączone z umiejętnym wykorzystaniem najnowszych możliwości technicznych i technologicznych. Jury doceniło wykorzystanie tkanki istniejącego obiektu teatru do stworzenia na jej kanwie zupełnie nowej opowieści. Budynek po przebudowie otwiera wiele nowych możliwości w obrębie dawniej istniejących murów, zyskując jednocześnie jednoznacznie nowoczesny charakter. Zaprojektowany na dachu taras daje potencjał włączenia przestrzeni teatru w obręb dostępnej na wyciągnięcie ręki przestrzeni miasta. Zaprojektowane z dbałością o detal nowoczesne wnętrza stanowią dopełnienie spójnego charakteru tej realizacji.
PRZESTRZEŃ PUBLICZNA
BDR Architekci
Zespół kolumbariów na Cmentarzu Komunalnym w Radomiu
Autorzy: Konrad Basan, Paweł Dadok, Maria Roj, Michał Rogowski
Architektura krajobrazu: La.Wa Architektura Krajobrazu-Łukasz Kowalski
Inwestor: Cmentarz komunalny w Radomiu
Jury postanowiło przyznać nagrodę w kategorii przestrzeń publiczna za wrażliwość podejścia do bardzo trudnego tematu śmierci. Przede wszystkim doceniamy skromność i prostotę formy, użyte jasne, czyste materiały, oraz kulturę wykorzystania przestrzeni nekropolitalnej. Stworzenie miejsca, które skłania do kontemplacji, jednocześnie dając wrażenie niesamowitego spokoju.
Użyte materiały pochodzące z lokalnych wyrobisk oraz zieleń nawiązującą do istniejącego w otoczeniu cmentarza lasu, wpisuje całe założenie w kontekst przestrzeni zachowując „ducha miejsca” w którym zaistniało. Skromność i prosta forma pokazują jak architektura może silnie oddziaływać na zmysły, wyrażając potęgę śmierci.
„Pełno nas, a jakoby nikogo nie było. Jedną maluczką duszą tak wiele ubyło.”
Jan Kochanowski
ARCHITEKTURA PRZESTRZENI DZIEDZICTWA
Kozień Architekci
Centrum Obsługi Odwiedzających, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Autorzy: Marek Kozień, Magdalena Kozień-Woźniak, Katarzyna Kozień-Kornecka
Współpraca autorska: Joanna Filipek, Ewelina Michalik Krok, Małgorzata Szewczyk,
Dawid Gizicki, Michał Rączka, Katarzyna Basista, Dagmara Czaja, Marcin Gierbienis, Magdalena Habrat-Rączka, Jakub Kornecki, Małgorzata Walkosz, Jakub Dziewoński
Konstrukcja: Firma Inżynierska Statyk–Wojciech Wilczek
Instalacje: Atrem S.A.
Drogi: CEGROUP
Inwestor: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
Jury postanowiło przyznać nagrodę w kategorii ARCHITEKTURA W RZESTRZENI
DZIEDZICTWA za konsekwentnie realizowaną, widoczną w najdrobniejszych szczegółach, ideę budowania przekazu-przesłania Państwowego Muzeum Auschwitz - Birkenau kreowanego w procesie wejścia na teren dawnego obozu. Doceniono staranne i przemyślane wykorzystanie betonu jako głównego materiału doskonale wpisującego się w zastany kontekst. Doceniono także architektoniczną wrażliwość należną projektom tej rangi oraz doskonały warsztat zespołu projektowego.