Jikihitsu w języku japońskim oznacza sygnaturę artysty.
Sygnaturę definiujemy tu bardzo szeroko – nie tylko jako niepowtarzalny identyfikator dzieła, podpis artysty, lecz także jako metaforę drogi twórczej, artystycznej indywidualności kształtującej się wobec wpływów odmiennej kultury i tradycji.
Przywołujemy trwającą w Polsce nieprzerwanie, od końca XIX w., fascynację kulturą i sztuką Japonii. Pokazujemy jak w dobie globalizacji i nowych środków komunikacji wyglądają relacje polsko-japońskie w obszarze sztuki. Zadajemy pytanie: gdzie współcześnie przebiega granica wpływów a gdzie następuje naturalne przenikanie się kultur.
Z zetknięcia kultur wynikają nowe działania twórcze, koncepcje, rozwiązania warsztatowe, tematy badawcze i inspiracje. Zestawiając artystów z Polski
i Japonii pracujących nad różnymi zagadnieniami i w różnych mediach chcemy pokazać miejsce spotkania tradycji i współczesności.
Wystawa ma charakter interdyscyplinarny i multimedialny. Można na niej zobaczyć zarówno prace wykonane w technikach tradycyjnych: malarstwo na płótnie, desce, papierze i jedwabiu, plakaty, drzeworyt, ale także sztukę mangi, prace fotograficzne oraz wideo. Prezentowane są też: instalacje przestrzenne, tkaniny artystyczne i monumentalne formy rzeźbiarskie.
W pokazie uczestniczy 46 japońskich i polskich artystów różnych generacji.
To artyści, którzy w większości maja też dorobek dydaktyczny i naukowy, wykładowcy na uczelniach w Polsce, Japonii, we Francji.
Wystawa prezentowana jest w Pawilonie i Sali Lustrzanej SARP (2-12.06) oraz w Starej Galerii ZPAF (7-21.06.2019). Jest wydarzeniem towarzyszącym międzynarodowej konferencji „Jikihitsu, Sygnatura artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej”, która będzie się odbywać
w dniach 10-12 czerwca.
Wydarzenia wpisują się w obchody 100-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską i Japonią.
Ekspozycja powstała w oparciu o prace udostępnione dzięki uprzejmości artystów z Polski, Francji i Japonii oraz ze zbiorów muzeów i galerii, m.in.: Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie.
Uczestnicy wystawy w SARP:
Yui Akiyama, Stanisław Baj, Elżbieta Banecka, Bogna Becker,Fujioka Keiko& Michiko Sakuma,Toshihiro Hamano, Joanna Hawrot, Tomohiro Higashikage, Atsushi Hosoi, Daisuke Ischiba,Paweł Jasiewicz, Konrad Juściński, Maria Kiesner, Naomi Kobayashi, Shoukoh Kobayashi,Kazuhiro Korenaga,Aliska Lahusen, Ewa Latkowska, Rina Matsudaira, Grzegorz Mroczkowski, Małgorzata Niespodziewana-Rados, Nonki Nishimura, Małgorzata Paszko,Radosław Predygier, Wiesław Rosocha,Agnieszka Rożnowska, Koichi Sato, Michael Schneider, Jarosław Sierek, Joanna Stasiak,Magdalena Świercz-Wojteczek, Masako Takahashi, Emiko Tokushige,Aleksandra Waliszewska, Mieczysław Wasilewski,Józef Wilkoń,Jakub Woynarowski, Aleksander Woźniak, Joanna Zakrzewska.
Uczestnicy wystawy w Starej Galerii ZPAF:
Mirosław Bałka, Hiroo Kikai, Kazuhiro Korenaga, Monika Masłoń, Gabriela Morawetz, Stefan Paruch, Daniel Rumiancew, Agnieszka Rożnowska, Yasuyuki Saegusa
Autorki projektu: Magdalena Durda-Dmitruk, Joanna Stasiak
Aranżacja wystawy: Joanna Stasiak, Grzegorz Mroczkowski
Wystawa czynna codzienne (także w trakcie konferencji) między 2-12.06.2019, w godz. 11.00-18.00 (Pawilon i Sala Lustrzana SARP), finisaż, 11.06, godz. 18.00